Today: 30 October 2020
redakcja Posted on 10:03

Black Hat SEO i jego wpływ na pozycjonowanie

Jeżeli chodzi o branżę SEO, to istnieją dwa główne podejścia do samego procesu pozycjonowania. Pierwszy z nich to White Hat SEO (WHS), drugi to Black Hat SEO (BHS) – o ile pierwsze podejście jest zgodne z wytycznymi Google, to drugie określić można mianem niedozwolonego, a efekty jego wykorzystywania mogą być dla nas co najmniej nieprzyjemne.

White Hat SEO i Black Hat SEO – co różni te dwa podejścia?

White Hat SEO, tak jak zostało to już powiedziane na początku, są działaniami zgodnymi z wytycznymi wyszukiwarki Google, chodzi tutaj np. o content marketing, inbound marketing itp; WHS stawia m.in. na wartościowe treści, optymalizację stron, dbanie o web usability, a więc wszystkie te działania, które mają sprawić, aby strona była łatwa w obsłudze, tym samym spełniając wymagania algorytmów wyszukiwarki.

Black Hat SEO to z kolei działania nastawione na to, aby w krótkim czasie przynieść efekt, jakim jest poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania poprzez próbę „oszukania” algorytmów wyszukiwarki. Jest to rodzaj nieuczciwej drogi na skróty, podczas której wykorzystuje się nieetyczne metody i techniki, próbując wypromować serwisy o niskiej jakości, które w żaden sposób nie odpowiadają na potrzeby użytkowników.

Przykładowe techniki Black Hat SEO

Poniżej przedstawimy kilka najpopularniejszych technik BHS, których wykorzystywanie może się fatalnie skończyć dla właściciela strony, warto więc zdawać sobie sprawę z ich istnienia, tak aby wystrzegać się tego typu działań:

1. Cloaking

Cloaking, a więc inaczej maskowanie to przedstawianie innych treści, innej struktury, a nawet innego adresu URL robotom wyszukiwarki niż te, które widzi osoba odwiedzająca taką stronę. Przykładem takiego działania jest ukrywanie treści dla robotów pod tzw. elementami flashowymi, które po wejściu na daną witrynę widzi użytkownik.

2. Keyword stuffing

Chodzi tutaj przede wszystkim o nienaturalne, bardzo zintensyfikowane występowanie określonej frazy kluczowej na danej witrynie, i to zarówno w tekstach, jak i fragmentach kodu takich jak, np. meta tagi.

Rozmieszczenie słów kluczowych w obrębie całego serwisu powinno być równomierne – roboty wyszukiwarki Google zwracają na to szczególną uwagę!

3. Systemy wymiany linków

Temat wymiany linków jest bardzo szeroki, a Google podchodzi do tego tematu dość radykalnie. Jeżeli chcemy uniknąć problemów, powinniśmy wiec wystrzegać się takich działań jak kupowanie i sprzedawanie linków, wymienianie się linkami na dużą skalę, zbyt dużą liczbę artykułów sponsorowanych oraz artykułów gościnnych w innych serwisach. Niemile widziana jest także automatyzacja w tworzeniu oraz pozyskiwaniu linków – Google nie lubi spamu i nieuczciwego promowania, tego typu praktyki będą więc piętnowane.

4. Niejawne przekierowania

Jeżeli chodzi o niejawne przekierowania to mowa tutaj przede wszystkim o przypadkach, kiedy robot wyszukiwarki pod żądanym adresem widzi zawartość danej strony, natomiast użytkownik jest przekierowywany na zupełnie inną podstronę (bez pytania o zgodę na takie działanie).

5. Doorway pages

Jest to strategia polegająca na tworzeniu stron internetowych pod określone frazy kluczowe, które za pomocą linków przekierowują użytkownika do innej strony, w wielu przypadkach o zupełnie innej tematyce. Roboty wyszukiwarki traktują takie strony przejściowe jako jedną z form spamu, która pogarsza pozycję strony, do której prowadzą odnośniki.

6. Spamowanie

Tego typu praktyki dotyczą głównie przesadnego udzielania się na forach oraz blogach i działaniach takich jak nadmierne dodawanie linków z anchorami słów kluczowych. Żeby uniknąć problemów ze spamowaniem, warto także dbać, chociażby o sekcje z komentarzami na naszej stronie, która koniecznie powinna znajdować się pod opieką moderatora, dbającego o jakość treści, jakie się tam pojawiają (nie zapominaj także o ustawieniu atrybutu nonfollow dla odnośników, które pozostawione są przez użytkowników).

Dlaczego wykorzystuje się praktyki Black Hat SEO?

W wielu przypadkach BHS jest wynikiem niewiedzy. Dużo osób nie posiadając wystarczającego doświadczenia w tematyce SEO, chciałaby od razu osiągnąć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania i korzysta z rozwiązań, które krótkoterminowo mogą taki efekt przynieść, jednak jeżeli spojrzymy na to z dłuższej perspektywy czasu, to okaże się, że takie działania z pewnością nie wyjdą nam na dobre.

Co grozi za stosowanie BHS?

Wykorzystywanie BHS jest aktualnie bardzo surowo karane: strona, która oskarżona jest o takie praktyki, może zostać po prostu wykluczona z indeksu, pozycja takiej domeny będzie z pewnością poważnie obniżona, a w najgorszym przypadku zostanie ona całkowicie usunięta z wyników wyszukiwania.

Biorąc pod uwagę tak poważne sankcje, trzeba pamiętać o tym, że jeżeli chcemy zwiększyć widoczność serwisu w sieci, to powinniśmy sięgać po metody z obszaru White Hat SEO. Podejmowanie różnych nieetycznych działań naraża nas na wiele problemów, w tym na długotrwałą utratę dobrej pozycji, której być może nie uda się już w ogóle obudować. Uczciwe i rzetelne praktyki WHS gwarantują nam długofalowy efekt, który z pewnością zaprocentuje.

Dodaj komentarz